Motion till Kyrkomötet
2005:45
av Susann Torgerson m.fl.
Friare församlingstillhörighet

Mot 2005:45

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att framlägga förslag till regler för församlingstillhörighet som innebär att det blir möjligt för en person att tillhöra en annan församling än folkbokföringsförsamlingen.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att påkalla förhandlingar med regeringen med syfte att ändra den del av lagen om Svenska kyrkan som erfordras för att det skall bli möjligt för en person att tillhöra en annan församling än den församling där vederbörande är folkbokförd.

Motivering

Det är nu dags för Svenska kyrkan att ta initiativ för att göra en friare församlingstillhörighet möjlig. Frågan har diskuterats under många år och under innevarande mandatperiod har för första gången en utredning (Rörlig församlingstillhörighet – modeller och konsekvenser, Svenska kyrkans utredningar 2004:1) arbetat fram ett antal förslag som kan göra det möjligt för en medlem i Svenska kyrkan att under vissa förutsättningar få tillhöra en annan församling än folkbokföringsförsamlingen.

Om inget sker är det risk att tiden springer ifrån oss. Ett antal för kyrkan viktiga och engagerade människor som det är väsentligt för kyrkan att få behålla som medlemmar kan upphöra med sitt engagemang och till och med lämna kyrkan om den stelbent håller fast vid otidsenliga regler.

Den ovan nämnda utredningen visade att en önskan om att få tillhöra en annan församling än där vederbörande är bosatt inte gäller många personer men att det till exempel kan handla om personer som känner starkt för sin födelseförsamling och den bygd där de vuxit upp. Detsamma kan också gälla för personer som är starkt engagerade i en församling men tvingas byta församling då de flyttar inom kommunen.

Det frågan nu gäller är inte att släppa medlemskapet helt fritt utan endast om en möjlighet att under vissa förutsättningar få vara kvar som förtroendevald och frivilligt engagerad i den församling en person är och tidigare varit verksam i.

Låt inte räddhågan inför varje förändring hindra denna lilla möjlighet till flexibilitet och nytänkande som är viktig för kyrkan!

Grundsund, Lidingö, Sollentuna, Skövde och Göteborg den 22 juli 2005

Susann Torgerson Helena Bargholtz Urban Gibson